Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Dyżury administratorów Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
762 posty 4878 komentarzy

"Orzeł" - Pismo Obozu Narodowo Demokratycznego, ... w budowie

Ziut Obóz Narodowo Demokratyczny - Przyszedł czas na "Obóz Narodowo Demokratyczny - NOTKA FUNDACYJNA [Founding note] - http://ziut.neon24.pl/post/146369,oboz-narodowo-demokratyczny-zdelegalizowac-onr-i-mw

Można palić Judasza, ... aż się pierze będzie sypać (:

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Świąteczne "tępienie" zdrajcy Judasza na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO - NO! - I tak powinno być. / Nie wiem tylko czy można go też palić na wrocławskim ryneczku (:

W 2010 roku na wniosek Narodowego Instytutu Dziedzictwa w czeskich Pardubicach zwyczaj topienia Judasza, praktykowany w 29 okolicznych miejscowościach, został oficjalnie wpisany na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO - donosi wPolityce.pl

- Świąteczne "tępienie" zdrajcy Judasza jest więc nawet jak najbardziej wskazane - No i tak powinno być. / Tradycja to tradycja.

 

A TAK JEST TO OPISANE NAUKOWO

 

Wielkotygodniowy obrzęd palenia Judasza w Polsce południowej

Tekst: dr Urszula Janicka-Krzywda

 

 

Zanim zdrajca spłonął w ogniu śpiewano też obrzędo­we pieśni mające głównie formę dialogu, co mogłoby wskazywać na ich rodowód w dawnych misteriach pasyj­nych. Przykładem może tu być następujący tekst zapisany przeze mnie w Zawoi w 1982 roku:

 

„Sed Pon Jezus na góro z apostołami,
spotkali Judosa ze zołnirzami.
jo się zołnirze o tego Pona,
co Go majo wiysać jutro z rana.
Nikogo tu ni ma pomiodzy nami,
nikogo tu ni ma jono my sami.
Na to sie Judos łozwoł w te słowa:
Teraz Cie Ponie bedom całował”.[11]

 

Podobne pieśni musiały towarzyszyć obrzędowi także w innych regionach, ale niewiele tych tekstów przetrwało do czasów, kiedy to zostały zapisane przez badaczy kultu­ry ludowej, jak zachowany we fragmentach tekst z Wróblowic pod Krakowem zanotowany jeszcze w 1971 roku:

 

„Za coś to Judasie złota tyle dostał?
Zapłacił mi złotem żydowski starosta!
Za co ci zapłacił, za jakie staranie?
Za Jezusa Pana haniebne wydanie!
Judasie, Judasie, zdrajco Pana mego,
sprzedałeś Go, sprzedał dla grosza marnego!
Gdybyś był Go sprzedał Najświętszej Panience,
dała by ci, dała, i talarów więcej!
Gdybyś był Go sprzedał apostołom świętym,
wziąłbyś troje tyle Judasie przeklęty!”. [12]

 

Obok tekstów poważnych, zbliżonych nierzadko do kościelnych pieśni pasyjnych, podczas egzekucji Judasza śpiewano też humorystyczne, wykpiwające zdrajcę przy­śpiewki. Przykładem może tu być znowu tekst zachowany pod Babią Górą:

 

„Hej, kaj ześ to Judosie, kaj ześ to bywowoł?
Hej, w tom świotom łogrodzie Jezusak całowoł.
Hej, coś dostoł Judosie za to całowanie?
Hej, worecek piniozków, śnurek na wiysanie.
Hej, kaj ześ się powiesił chłopie bezkurcyjo?
Hej, stary babie w chlywie śnureckiem za syjo!”.[13]

 

Gdy płomienie objęły kukłę Judasza, obecni z krzy­kiem uciekali do domów. Nie wolno się było obejrzeć za siebie, groziło to bowiem pomieszaniem zmysłów. 

 

I TO SIĘ CHYBA PRZYTRAFIŁO "NASZYM JEWREJOM" i POLITYKOM (:

 

* Nie wiem tylko jak się teraz Jewreje wytłumaczą ze swojego wieszania Hamana? (:

KOMENTARZE

  • Grecy, Hiszpanie i Wenezuelczycy też palą kukły Judasza. WIDEO
    Burning Judas @ Stemnitsa (Easter 2013)
    >> https://www.youtube.com/watch?time_continue=223&v=S3-Tjor9ar0

    Town Burns Judas Statue to Mark Centuries-Old Holiday Tradition
    >> https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=FsxLQy11BCU

    Shooting of Judas
    >> https://www.youtube.com/watch?time_continue=100&v=tIOJYkyNxVI

    Źródło >> https://wpolityce.pl/swiat/443906-grecy-hiszpanie-i-wenezuelczycy-tez-pala-kukly-judasza

    Topienie Judasza na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO >> https://wpolityce.pl/polityka/443977-topienie-judasza-na-liscie-unesco

    * Ciekawe co na to Jonny "Dyzma" Daniels (:
  • WIELKANOCNE OBRZĘDY – SPALENIE KUKŁY JUDASZA W SKOCZOWIE
    Pochód z Judoszem – kukła przedstawiająca jednego z 12 apostołów Judasza, tradycyjnie wodzona po Skoczowie w Wielki Piątek i Sobotę każdego roku na znak potępienia zdrady i wydania Jezusa na śmierć w czasie ostatniej wieczerzy.

    Początkowo był to zwyczaj mieszkańców Śląska Cieszyńskiego; do dzisiejszych czasów zachował się jedynie w Skoczowie. Pierwsze wzmianki o uroczystości spalenia Judosza w Skoczowie pochodzą z przełomu XVI-XVII w.
    >> https://bbfan.pl/wielkanocne-obrzedy-spalenie-kukly-judasza-w-skoczowie/?fbclid=IwAR3AOYV9VVCvAfUk-NOWURj94yzAIPyJwM6llsnR0flqi6DTuCn0FmTJxmI
  • OBYČEJ VODĚNÍ JIDÁŠE
    https://www.google.com/search?q=OBY%C4%8CEJ+VOD%C4%9AN%C3%8D+JID%C3%81%C5%A0E&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjz2qrisurhAhUEKKwKHUWSASIQ_AUIDygC&biw=1094&bih=474
  • obrzęd palenia Judasza w Polsce południowej /// Tekst: dr Urszula Janicka-Krzywda
    Wielkotygodniowy zwyczaj palenia Judasza w ubiegłym wieku odnotowali prawie wszyscy pamiętnikarze i ludo­znawcy. Kronikarz polskiego zwyczaju, Zygmunt Gloger pisał między innymi: „W niektórych okolicach w Wielki Czwartek (zwany także cierniowym) gromada chłopców (…) zrobiwszy sobie Judasza ze słomy (…) szła do ko­ścioła na »ciemną jutrznię«, Judasza z sobą niosąc. W kościele pod chórem wśród ludu stali uszykowani jako wojsko pod przywództwem jednego. Po skończonej jutrz­ni,na cmentarzu, chłostano Judasza kijami i siekano drew­nianymi pałaszami wśród wrzawy i śmiechu zebranego ludu. Potem włożywszy go na taczki wieziono na pleba­nię i do dworu, gdzie powtarzano to samo widowisko. Z dworu udawano się z Judaszem do gospody, a wreszcie albo topiono go w rzece lub stawie, albo gdy się ściemni­ło, palono na wzgórzu nad wioską”.[3] Podobną relację za­mieścił u schyłku XIX stulecia Łukasz Gołębiowski.[4] W tym czasie Judasza palono powszechnie jeszcze we wsiach podkrakowskich, co z kolei odnotował Oskar Kolberg. [5]

    Niekiedy egzekucję zdrajcy rozpoczynało zrzucenie jego podobizny z kościelnej wieży lub dzwonnicy. Już w XVIII wieku Jędrzej Kitowicz relacjonował: „(…) chłop­cy zrobiwszy bałwana z jakich starych gałganków, wy­pchawszy słomą na znak Judasza, wyprawiali z nim na wieżę kościelną jednego lub dwóch spomiędzy siebie, a drudzy z kijami w pogotowiu przed kościołem stanęli. Skoro Judasz został zrzucony z wieży, natychmiast jeden porwawszy za postronek wiszący u szyi tego Judasza, włó­czyli go po ulicy”.[6] W okolicach Jarosławia w nocy z czwartku na piątek wieszano kukłę Judasza na drzewie w pobliżu świątyni, a po południu odbywał się sąd nad wi­nowajcą. Strącano ją kijami na ziemię, wleczono pod ko­ściół i tutaj na dziedzińcu ogłaszano wyrok: 30 kijów za 30 srebrników, które otrzymał Judasz wydając Zbawicie­la. Głównym sędzią, i równocześnie wykonawcą egzekucji, był zawsze, na większą hańbę sądzonego, ułomny, niedo­rozwinięty mężczyzna. Judasza wleczono potem przez wieś nad staw lub rzekę, gdzie podpalano go i płonącego wrzu­cano do wody. W Rzeszowskiem zdrajcę wieszano przed domem osoby nielubianej we wsi potępianej przez miej­scową społeczność.

    >> http://kulturaludowa.pl/artykuly/wielkotygodniowy-obrzed-palenia-judasza-w-polsce-poludniowej/?fbclid=IwAR3TMH0CFJwfmYlmBlBiW2CAzB0dyTutk2lC45ZTQdUvZYFqk4BF0CguX7s

OSTATNIE POSTY

więcej

MOJE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

ULUBIENI AUTORZY